Tehotenstvo

Tehotenstvo a pôrod sú pre ženu a celú rodinu závažné udalosti, ktoré prinášajú šťastie, radosť, pocit naplnenia, ale prinášajú so sebou aj starosti, zmenu životných plánov a možností.
Tehotenstvo trvá približne 10 lunárnych mesiacov :280dní /lunárny mesiac má 28 dní, nezhoduje sa s kalendárnym, ktorý používame/ . Začína sa oplodnením vajíčka spermiou vo vajíčkovode. Oplodnené vajíčko sa dostáva do maternice, kde sa zachytí, rastie a mení sa. Vyvíjajúci sa zárodok sa v prvých troch mesiacoch volá embryo, neskôr fetus. Narastie približne na 3000-3500 g, bude merať asi 50cm.
Tehotenské hormóny pripravujú a menia organizmus ženy. Maternica sa zväčší 25-násobne, rastúci plod vytláča tráviace ústrojenstvo a bránicu čo sťažuje dýchanie, spomaľuje sa činnosť čriev, vzniká zápcha, tlakom na cievy panvy zase hemoroidy. Pretože močový mechúr sa nemôže dostatočne rozšíriť žena častejšie močí. Tehotná priberie okolo 13 kg čo sa prejaví možným vznikom kŕčových žíl, bolesťou nôh a kĺbov. Na stehnách a bruchu vznikajú strie , zvyšuje sa pigmentácia kože tváre, bradaviek, prsného dvorca, okolia pupka, strednej čiary brucha a rodidiel. Ženy pozorujú čistejšiu pokožku majú pevnejšie vlasy. Zväčšujú sa prsníky, tvorí sa mledzivo. Zväčšuje sa objem cirkulujúcej krvi, zväčšuje sa cievne riečisko, rozširujú sa cievy a tým sa prekrvujú rodidlá čo má za následok zvýšený výtok z pošvy. Zmena dráždivosti nervovej sústavy a je sprevádzaná zmenami nálady.
Začiatok tehotnosti je sprevádzaný zmenou chuti, rannou nevoľnosťou, odporom k niektorým jedlám a vôňam, neskôr pálením pažeráka. Týmto ťažkostiam je možné predísť menšími a častejšími porciami jedla, obmedzením sladkostí, pitím mlieka a mliečnych výrobkov. Neskôr nechutenstvo vystrieda zvýšená chuť do jedla, ale pozor na prejedanie sa. Dôležitý je zvýšený príjem minerálnych látok , vitamínov, stopových prvkov. Obsiahnuté sú v hydine, rybách, tvarohu, vajciach, syre, droždí, vnútornostiach, ovocných džúsov, minerálnych vodách. Nie je vhodný zvýšený príjem tučných jedál, konzumácia surového mäsa, údeniny, slaniny, diviny, silne korenenej a solenej stravy, pitie alkoholu, fajčenie cigariet. Pri dlhodobom státí a nedostatku kyslíka môže dôjsť k závratom, mdlobám.
Otužovaním sprchou, telesným cvičením predídete kŕčom v lýtkach, dostatočným prísunom vitamínov krvácaniu z ďasien, jedením ovocia, zeleniny, vláknin a dostatočným pitím tekutín sa vyhnete zápche a znížite možný výskyt tvorby hemoroidom. Treba sa vyvarovať ťažkej fyzickej práci, vyčerpanosti a únave, naopak treba si dopriať dostatok spánku. Veľmi dôležité je používanie voľných, nepriliehavých šiat, v páse sa nesťahovať, praktickej a pohodlnej obuvi nie na vysokom opätku. V tehotnosti je hygiena na prvom mieste pre zvýšené potenie, zvýšený výtok z rodidiel, je dôležité otužovanie tela, masírovanie prsníkov a vyťahovanie bradaviek. Nezabudnite na vyšetrenie a ošetrenie chrupu, pre ich zvýšenú kazivosť. Nie je vhodné kúpanie sa vo veľmi teplej alebo studenej vode ani na verejných kúpaliskách. Aj pohlavný styk pri dodržaní hygienických pravidiel je možný, vyhnúť sa treba rizikovým obdobiam /v III a VII mesiaci tehotnosti/. S narastajúcim bruškom je vhodná iná ako misionárska poloha.
Nedoporučuje sa bicyklovanie, cestovanie motorkou, autom po hrboľatých cestách, letecky /na začiatku a konci tehotenstva/. Nezdržiavajte sa v preplnených miestnostiach /kino, reštaurácia/ v období epidémií /chrípka/, vyhýbajte sa prudkým pohybom, otrasom, skokom, dlhému státiu čí zdvíhaniu ťažkých predmetov.
Počas celého tehotenstva sa žena pripravuje na pôrod, nestačí len fyzická príprava a dobrá kondícia ženy, ale aj psychická vyrovnanosť a opora v rodine. Strach a napätie zhoršujú až znemožňujú komunikáciu ženy a lekára, počas pôrodu, zvyšujú schopnosť vnímať bolesť.

Print Friendly, PDF & Email